طراحی نما (facade)
نوشته شده توسط : پارس اتیلن

تعریف نمای ساختمان

کلمه نما هم معنای لغوی و هم معنای استعاری دارد. معنای تحت اللفظی، یک وجه یا طرف خارجی یک ساختمان است که معمولاً در جلو قرار دارد و شامل ورودی اصلی است. معنای استعاری یک وجه کاذب را به وجود می آورد و آنچه را که پشت سر است می پوشاند.

ویژگی های یک نما

پس نما دقیقاً کجا قرار دارد؟ نمای ساختمان یا سازه بیرونی ترین، اولین و قابل تشخیص ترین جنبه یا ضلع (ارتفاع) است. اغلب شامل برجسته ترین ورودی ساختمان و طراحی یا عناصر کاربردی خاص است که می تواند شامل موارد زیر باشد:

ستون ها، چه به صورت آزاد و چه به صورت ستون (ستون هایی با نقش برجسته بلند یا کم از دیوار نما).

پنجره‌هایی که می‌توانند از کاربردی تا تزئینی متغیر باشند یا هر دو کاربرد را در بر گیرند (فنستراسیون طراحی و قرار دادن پنجره‌ها در یک سازه است، از واژه لاتین fenestra به معنای پنجره).

عناصر مجسمه سازی برای تزیین، با استفاده از پیکره های انسان و طبیعت یا طرح های انتزاعی

نرده و لبه های تزئینی

پیش امدگی ها، برآمدگی ها و قرنیزها برای محافظت و تزئین ورودی ها و پنجره ها

استفاده از رنگ، از نظر کاربرد یا منابع طبیعی

انواع سبک های نما چیست؟

متریال یک عنصر ضروری است که علاوه بر چشم نواز بودن باید دارای استحکام مناسب، طول عمر مناسب و استانداردهای لازم با توجه به بودجه ای باشد که برای آن هزینه می شود.

نمای بیرونی مانند یک لایه محافظ برای ساختمان است و در انتخاب نمای ساختمان رعایت نکاتی بسیار مهم است: با توجه به شرایط آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی ساختمان، تعداد طبقات ساختمان و…

به طور کلی نماهای ساختمان را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • کلاسیک
  • نئوکلاسیک
  • نوین
نماهای کلاسیک

نمای کلاسیک یا رومی ساختمان برگرفته از معماری کلاسیک رومی و یونانی است. سبک های معماری متولد شده در اروپای پس از رنسانس را می توان معماری کلاسیک در نظر گرفت.

طیف وسیعی از نماهای کلاسیک در سراسر ایران و خاورمیانه دیده می شود و ایده های مختلفی از آن گرفته شده و طرفداران خود را دارد. تقارن یکی از اصول جدا نشدنی طراحی نما کلاسیک و نوعی سیستم اصیل است.

بنابراین در این عصر گرایش به دیدگاه کلاسیک افزایش یافته است. از سوی دیگر، نمای کلاسیک حس عظمت را برای ساکنین و افرادی که از بیرون تماشا می کنند، به ارمغان می آورد.

زیرا آنها می توانند کشورهای پیشرفته در معماری را ببینند و ساختمان های اداری خود را به سبک کلاسیک بسازند.

نمای ساختمان های نئوکلاسیک

سبک های معماری که پس از رنسانس در اروپا متولد شدند را می توان معماری کلاسیک در نظر گرفت. نمای نئوکلاسیک در واقع از سایر ساختمان های کلاسیک و مدرن متمایز است.

یکی از ویژگی های بارز معماری نئوکلاسیک، جلوه دیوار است که به هر قسمت از آن شخصیت منحصر به فردی می بخشد. می توان گفت که نئوکلاسیک ها از طرح های کلاسیک در سبک مدرن استفاده می کنند.

به عنوان مثال در طراحی داخلی و طراحی نما، یک ساختمان کلاسیک به چشم می خورد. از ویژگی های این سبک نما می توان به اجرای تزیینات و طرح های کلاسیک به همراه امکانات مدرن و جدید در طراحی نمای ساختمان اشاره کرد.

همچنین رعایت تقارن و تناسب در معماری کلاسیک و استفاده از مصالح سنتی مانند آجر سنگ و چوب از دیگر ویژگی های این سبک است.

نمای مدرن

طراحی نمای مدرن در معماری در دهه های اولیه قرن بیستم آغاز شد. برخلاف سبک قدیمی با طراحی پیچیده، طراحان سعی می کنند راه هایی برای دسترسی بیشتر به معماری بیابند.

اصول استاندارد تمامی این طرح ها سادگی، کارایی و ظرافت است. ظاهر مدرن را می توان با طراحی خلاقانه و جسورانه اش متمایز کرد و همیشه می توان انتظار شگفتی هایی را در آن داشت.

ویژگی های این سبک استفاده از ریتم های عمودی ، افقی و زاویه ای و استفاده از مواد و فناوری های جدید است. نوآوری در این سبک بسیار مهم است.

اصول نمای طراحی مدرن

کمبود لوازم جانبی در نمای یک خانه مدرن ؛ لوازم جانبی برداشته می شوند و بسیار ساده خواهند بود. در این سبک ، مواد و اتصالات صریح در کنار هم قرار می گیرند.

استفاده از مواد و سیستم های مدرن در نما ، ستون های فولادی قابل مشاهده و بلوک های بتونی به عنوان مواد کامل استفاده می شود.

استفاده از مواد سنتی به روش های جدید ، از موادی مانند چوب ، آجر و سنگ به روش های ساده استفاده می شود.

بر رنگ طبیعی مواد تأکید کنید. به جای رنگ آمیزی مواد مورد استفاده ، آنها با ظاهری مدرن و رنگ طبیعی آنها نمایش داده می شوند.

نمای بیرونی ساختمان همچنین یکی از مهم ترین عواملی است که در مصرف انرژی و پارامترهای آسایش هر ساختمان نقش دارد. کنترل عوامل فیزیکی محیطی (گرما، نور، صداها) باید در طول فرآیند طراحی در نظر گرفته شود، همچنین استراتژی‌های طراحی که آسایش سرنشینان را بهبود می‌بخشد.

نمای ساختمان با برنامه ریزی دقیق و طراحی خوب می تواند به میزان قابل توجهی بر مصرف انرژی آن تأثیر بگذارد. عناصر کلیدی مانند جهت گیری، عایق بندی و اصول طراحی غیرفعال نقش اساسی در به حداقل رساندن نیازهای انرژی دارند.

گروه معماری و دکوراسیون داخلی ایوان سبز از پیشتازان معماری بر مبنای علم روانشناسی میباشد؛ که حاصلِ فعالیت گروهی و گرد هم آمدنِ مهندسین مجرب و متعهد و نیروی کار ماهر و دلسوز می باشد.

تماس با ما

شما می توانید جهت دریافت خدمات و یا راهنمایی بیشتر با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید.

 تلفن:

۰۲۱ – ۲۲۷۹۵۳۴۰

۰۹۱۲ – ۲۸۳۵۵۶۲

آدرس: خیابان میرداماد – خیابان نساء – خیابان مسعود سیفیه – پلاک 38 واحد 2

 منبع: https://interior-designer.ir/

 





:: برچسب‌ها: facade , انواع سبک های نما , ویژگی های یک نما , اصول طراحی نمای ساختمان , ایوان سبز , گروه معماری و دکوراسیون داخلی ایوان سبز ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: